søndag den 19. juni 2011

Nøddemælk


På verdensplan anslåes det at ca. 50 % er laktoseintolerante. At være laktoseintolerant betyder at man ikke kan tåle mælk, da man mangler de enzymer der skal til for at nedbryde mælk. I Danmark og generelt i Skandinavien er der ikke mange der er laktoseintolerante (ihvertfald ifølge min kærestes medicinske bog), fx hvis vi kigger på Sverige, der anslåes det at tallet ligger på kun 1 %. Bevæger vi os mere sydpå bliver tallet større. Fx Tyskland (allerede), anslåes tallet at være 15 %. I Thailand anslåes det at 98 % er laktoseintolerante. - Og hvordan kan det så være? De folkeslag hvis forfædre har drukket dyremælk, har simpelthen udviklet en evne til at fordøje dyremælk, en såkaldt genmutation.

Heldigvis, findes der alternativer til mælk, for et liv uden noget "mælkeagtigt" vil gøre madlavning irriterende besværligt!
Jeg bruger for det meste soyamælk, rismælk, hjemmelavet mandelmælk eller min hjemmelavede nøddemælk som jeg her vil dele med jer:

Du skal bruge:
1 håndfuld mandler
1 lille håndfuld paranødder (det er ca. 5 stk)
4 dl vand
knivspids salt
½ - 1 tsk honning

Alt skal bare blendes i ca. 5 min. Det blendede mælk hældes igennem en fin si/sigte, så skallerne og større dele sorteres fra. Så er der kun fin mælk tilbage. Se, sværere var det jo slet ikke :)



Sådan ser resterne ud når du har siet mælken fra. Dette ville være synd at smide ud. Derfor vil jeg senere vise jer hvordan man kan lave en sund dessert ud af dette :) 






Nu hvor vi er inde på emnet "mælk", kan jeg ikke lade vær med at tænke på de diskussioner der har været mange steder, omkring hvorvidt mælk er godt eller skidt for os mennesker. I har sikkert overhørt eller fulgt med i debatten igennem diverse medier.
Jeg vil overhovedet ikke prædike om hvorvidt dyremælk er godt eller skidt for os. Det må folk selv tage stilling til. Men nu er det jo en personlig hjemmeside det her... Så derfor vil jeg da gerne lufte min personlige holdning; Vi behøver ikke dyremælk, hvis vi ellers lever sundt og varieret!
Med det sagt, er jeg ikke negativ i forhold til mælk, jeg siger bare at man godt kan undlade det, men kun hvis man lever sundt og varieret..
Grunden til at vi i vesten anbefaler mælk som en del af en lødig kost, skyldes at mælk er en rigtig god calciumkilde. Hvis ikke man spiste masser grøntsager, korn, nødder osv, og samtidig ikke drak mælk ville man hurtigt komme til at mangle calcium. Derfor er det lettere at sige at man skal drikke mælk, da man så er dækket ind på calcium-fronten. Men spiser man en god og varieret kost med masser af grøntsager, frugt, nødder, korn, kød og bælgfrugter hver dag, vil man være dækket tilstrækkeligt. Det kan jeg personligt sige, da jeg ikke har drukket mælk i 3 år. Da jeg fik taget en blodprøve i vinters, havde jeg mere end rigeligt Calcium i blodet og også D-vitamin (på trods af at blodprøven blev taget i vinters). Så en kost uden mælk er ikke skadelig, men kun så længe man spiser ordenligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar