søndag den 12. juni 2011

"Hjemmelavet" blåbæryoghurt og müsli



Imorges stod den så på yoghurt. Efter at jeg i forgårds kom til at indtage for gammel fiskeolie  og som følger heraf havde det ret skidt igår (tror ikke at jeg behøver at uddybe det nærmere), skulle min mave bare have noget yoghurt! Yoghurt indeholder en masse gode mælkesyrebakterier, som påvirker tarmfloraen i positiv retning. Så har man problemer med maven, om det så er tynd- eller hård mave, eller hvis man tager antibiotika (især bredspektret - det udrydder alle bakterierne, gode som dårlige), så vil det være en god ide at indtage mælkesyrebaktusser :)


Blåbæryoghurt:

Blåbærsoyayoghurten er virkelig nem at lave, og kan selvfølgelig erstattes med A38/Youghurt natural. Jeg tog faktisk tid på hvor lang tid det tog at finde tingene frem og bikse det sammen: 1 minut og 26 sekunder !!



Her er opskriften (1 person):

Blend:
- ca. 4 store løse spsk soyayoghurt. Det svarer nok til ca 1½ dl.
- 1 stor håndfuld frosne blåbær
- ½ banan 1 tsk honning eller agavesirup
- knivspids vaniljepulver - hvis du har det derhjemme..

Blend til du har en ensartet farve


Müsli:

Okay, så bliver det måske lidt mere krævende, men som jeg før har nævnt, brug det du har derhjemme.



Denne müsli er alt andet end tør og kedelig. Jeg synes tit at müsli er tørt og smagløst og det leder mine tanker hen på heste der gumler på foderkorn. Ja så kan det være nok så sundt, men kan man ikke få det ned, er det jo ligemeget.


Der er til ca. 2-3 portioner, så du kan gemme resten i køleskabet til næste gang du skal have müsli. Jeg vil mene at det kan holde sig i ca. 3-4 dage.

Sådan gør du..

Tag en pande frem..

Smid dette på panden:
- 2 håndfulde gryn (fx boghvedegryn, havregryn..)
- 1 håndfuld uafskallede sesamfrø (evt også 1 håndfuld afskallede hvis du har det)
- 1 håndfuld solsikkekerner
- 1 håndfuld hørfrø
- 1 håndfuld græskarkerner
- 1 håndfuld nødder (skal lige hakkes)
- 4 dadler (skal også lige hakkes)

For at give det smag og en god konsistens tilsætter du:
- 3-4 spsk kokosolie (helst med smag)
- ½ tsk vaniljepulver
- ½ tsk kanel
- 1 spsk honning eller agavesirup
- 2 spsk kakaopulver
- evt en håndfuld kokosmel hvis du har det :)

Alt skal bare ristes i ca. 2-3 min ved middel varme..



Dét her er altså bare en god start på dagen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar